Aurel Vlaicu și Octavian Goga – cei mai buni prieteni?

Aurel Vlaicu și Octavian Goga – cei mai buni prieteni?

Astăzi se împlinesc 140 ani de la nașterea inginerului, pilotului și academicianului Aurel Vlaicu, românul supranumit și Făt Frumosul văzduhului. Acesta este considerat pionier al aviației române și mondiale. În articolul ce urmează, veți descoperi viața marelui inventator Aurel Vlaicu și care a fost legătura acestuia cu marele poet român, Octavian Goga.

Misterul fotografiei lui Aurel Vlaicu cu Octavian Goga

Se crede că fotografia care îi întruchipează pe cei doi, Vlaicu împreună cu Goga, a fost realizată în ziua de 27 august 1911 la Blaj, unde se desfășurau Serbările Jubiliare ale Asociaţiunii ASTRA, sărbătorindu-se 50 de ani de la înființare.

Octavian Goga,  cel mai bun prieten al său, a vrut să imortalizeze momentul important pentru Aurel Vlaicu, acesta urmând să încerce noul său aparat monopolan pe care de abia îl terminase de construit. Presa scria la acea vreme:

„Alături de triumful şi de serbarea jubiliară a celei mai înalte instituţii culturale a noastre, vine biruitorul văzduhului, cel dintîi aviator român, să planeze în regiuni înalte, încununînd cu o coroană de învingere năzuinţele noastre culturale”.

Cine a fost Aurel Vlaicu?

Aurel Vlaicu s-a născut la 6  noiembrie în anul 1882 în satul Binținți, lângă Orăștie, județul Hunedoara.

În toamna anului 1909 se mută în București și începe construcția primului său avion, Vlaicu I, la Arsenalul Armatei. La 17 iunie 1910, Aurel Vlaicu își realizase visul: a reușit să se ridice de la sol 3-4 metri cu avionul inventat și construit de el însuși.

După această zi istorică în care s-a executat primul zbor cu primul avion românesc, inventat, construit şi pilotat de un român, Aurel Vlaicu declară cu mult entuziasm și mândrie despre marele său vis devenit împlinit în articolul „Impresii din văzduh”:

„Bucuria cea mai mare, însă, am simţit-o când am zburat pentru prima oară la Cotroceni. Nu m-am ridicat atunci mai sus de patru metri. Cu toate acestea, nici Alpii nu mi-i închipuiam mai înalţi ca înălţimea la care mă ridicasem eu. Fiindcă patru metri erau atunci pentru mine un record formidabil, un record care îmi consacra maşina. Zburasem. Şi asta era principalul.”

În anul 1911 construiește un al doilea avion, Vlaicu II, cu care în 1912 a câștigat cinci premii memorabile (1 premiu I si 4 premii II) la mitingul aerian de la Aspern, Austria.

La doi ani diferență, și-a găsit sfârșitul tragic,  în timpul unei încercări de a traversa Munții Carpați cu avionul său Vlaicu II,  din cauza unui atac de cord.

Dacă v-a plăcut acest articol, vă rugăm să accesați rubrica Cultura!

Leave A Reply

error: Continut protejat!